2018. június 29., péntek

Lyla blogja

Május 16-án kaptam Lylától ezt a teljeskörű kritikarendelést, és szinte hihetetlen, de ez a dátum már másfél hónappal előzi csak meg a mai dátumot. Szerintem kritikaírói pályafutásom hajnalán voltam utoljára ennyire "gyors". :D


Szerzője: Lyla Campbell

A kinézet
Első benyomás. Kapásból beleszerettem a designodba, úgyhogy már előre látom, hogy ez a kinézetkritika sem lesz túl épületes...
     Fejléc. Aki esetleg bele szokott olvasni a kritikáimba, az tudja rólam, hogy örömtáncot tudok lejteni, ha valaki eltér az agyonhasznált, "hagyományos" felépítésű blogoktól (mint amilyen az enyém is egyébként xD). Így van ez a te esetedben is: bírom, hogy nincs a megszokott értelemben vett fejléc, csupán egy hangulatos kép baloldalt, rajta odaillő betűszínnel és -típussal a blog címe.
     Hátterek. Az egész blogod színvilága kellemes összhatást kelt; ezt jórészt a hátterek teszik lehetővé. Mind a világosbarna külső háttér, mind a sárgásbarna (nem értek a színekhez, de tényleg) főháttér, mind pedig a modulsáv (nevezhetem annak?) sötétzöld háttere kellemes, barátságos színek, ergo tökéletesen illenek a blogod hangulatához és témájához.
     Betűk. Az a nagy helyzet, hogy semmibe nem tudok belekötni. A Honvágy című songficedben valamiért mások a betűk, mint az összes többi bejegyzésben, de egyébként egységes a betűid típusa, színe és mérete is. Szerelmes vagyok a bejegyzések címének típusába és abba, hogy kisbetűsek. Nagyon jól néz ki az is, hogy az üdvözlést és az elköszönést dőlt betűkkel szoktad írni, hogy jól elkülönüljenek a bejegyzés fő részétől. Tényleg nem tudom, hova dicsérjelek még...
     Effektek. A linkeffektek gyönyörűek, a képeffekteket pedig nem hiányolom.
     Modulok. Szerintem most látom először - vagy legfeljebb másodszor - ezt a megoldást, amit te alkalmaztál; hogy van egy "menüd", aminek az egyes elemeire kattintva megjelennek az egyes modulok, sőt, az egyik tartalmaz egy almenüt is, az oldalak linkjeivel.
A fülszövegedről majd később bővebben; a chat teljesen rendben van; az információkat jól összeszedted; az oldalakról majd mindjárt, a következő pontban bővebben; a címkék rendben; a "hamarosan"-fül is jó ötlet volt.
     Oldalak. A Tartalomjegyzék zseniális ötlet; ne lepődj meg, ha egyszer rajtakapsz, hogy loptam! :D (De a 'folyamatban'-fül alatti képet valamiért nem jeleníti meg; nézz utána.) A Túl sok minden rólam címszavas bemutatkozása is nagyon elnyerte a tetszésemet, na meg a kép is; amennyire a bejegyzéseid alapján ezt állíthatom, nagyon is jellemez téged. A Kritikus szemmel nézve, avagy a szolgáltatások oldalán szerintem nagyon ügyesen összeírtad a rendelési lehetőségeket. Bár én tudnék ilyen átláthatóan és egyértelműen rendelés menetét fogalmazni...!
     Bejegyzéselrendezés. Mint már mondtam, valamiért nagyon megtetszettek a kisbetűs bejegyzéscímek, de az is, hogy a dátumfejléc, a bejegyző neve és a megjegyzések száma három kis fülön jelenik meg a bejegyzés mellett. Szinte már védjegyeddé vált a jellegzetes, vidám beköszönésed, és az adott bejegyzés témájának függvényében változó aláírásod - mindkettő hihetetlenül ötletes. Sziporkázol! A pipákat is jól választottad meg, és a kisebb betűtípussal, legalul megjelenő címkéket is ügyesen helyezted el. Az meg főleg tetszik, hogy minden bejegyzés címében először a "témát" (pl. 300, HP, stb.) adod meg, majd egy vonallal elválasztva az adott szösz címét. Szerintem ne hagyd el ezt a jó szokásodat soha!
Összhatás. Nagyon sokat fogom ismételni magam ebben a kritikában, de imádom a designodat, és nagy bánatomra semmibe nem tudtam belekötni. Botrány... (És a tartalomkritika esetén sem lesz ez másképp, úgyhogy szerintem én soha többet nem fogok tükörbe nézni. Na nem mintha eddig bele mertem volna nézni egybe is.)

A tartalom
Alapötlet. A legutóbbi kritikámat pont egy, a tiédhez olyan szempontból hasonló blogról írtam, hogy az egypercesek mellett főleg tagek, DIY-ek, ajánlók és más, soron kívüli bejegyzések kaptak helyet rajta. Akkor is leírtam, és most is leírom, hogy bár régebben elképzelhetetlennek tartottam, hogy én ilyesmikkel foglalkozzak, egyre inkább berántanak engem is ezek a "műfajok". Az utóbbi időben szinte mániákusan kutatom a különféle benyúlható tageket és jópofa kihívásokat, mert egyszerűen jó kikapcsolódás ezekkel bíbelődni, esetleg ilyeneket olvasgatni. És pont ezért - is - különleges a te blogod témaválasztása: egypercesek, novellák, cikkek ugyanúgy helyet kapnak, mint élménybeszámolók, tagek, díjak, kihívások, DIY-ek, ajánlók, kvízek és még sok minden más. És én elvagyok az ilyen "mindenes" blogokon, mint a befőtt. Arról nem beszélve, hogy a saját blogom, amit most olvasol, szintén erre a blogtípusra kezd hajazni; már nem habozok itt közzétenni egy-egy taget vagy a kritika műfajához semmilyen téren nem kapcsolódó bejegyzést, egyszerűen azért, mert szerintem teljesen rendben van, ha összehozzuk ezeket a műfajokat egy helyre (persze addig a pontig, amíg rendezetten tartjuk őket, hogy ne folyjanak össze, és az olvasó is eligazodjon).
Magának a blogodnak az alapötlete tehát nagyon szimpatikus; akár forradalmasítani is lehetne. :)
     Cím. Régebben talán fintorogtam volna, ha valaki saját magáról kereszteli el a blogját, de ha olyan jól csengő felhasználónév tűnik fel a blog címében, mint a tiéd, akkor én tökéletesen elégedett vagyok. Büszke lehetsz a nevedre, és így a blogod címére is, tényleg.
     Fülszöveg. Amellett, hogy egyetlen aprócska helyesírási hibát sem találtam benne (azt hiszem, visszaadom a nemlétező diplomámat, most már tényleg... de komolyan, ez tényleg példátlan eset, a nemjóját!), tartalmilag is lehengerlően zseniális. Az a humor és ötletesség, amivel megírtad, magáért beszél.
Kivitelezés. Mondanom sem kell, hogy imádtam a blogodon időzni. Mindegyik bejegyzésedet elolvastam, és elmondhatom, hogy van itt minden, ami szem-szájnak ingere; mindenki találhat magának jó olvasnivalót, mindenféle zsánerben, hangulatban, kivitelezésben.
Ja, és csak zárójelesen a kritikád kivitelezéséről: mivel az "epikus" (kövezz meg, nem tudtam találóbb szót ide, ami magába foglalja az összes egypercesedet és szöszödet) alkotásaid túl rövidek ahhoz, hogy a szokásos, nagyepikai művek elemzésekor használt pontrendszert alkalmazzam rajtuk, ezért külön pontokba bontottam le az egyes műfajú bejegyzéseket. (Nem olyan bonyolultan ám, mint ahogy ezt a mondatot megfogalmaztam...)
     Egypercesek, novellák, cikkek. Egypercesekből van talán a legtöbb a blogodon; novellából és cikkből emlékeim és a jegyzeteim szerint csak egy-egy. Sajnos elég egysíkú lesz a kritikának ez a része is, tekintve, hogy zseniálisan írsz, és hogy imádtam minden sorodat.
Egyszerűbb lesz, ha a háromszázas szöszöket egy helyen véleményezem, nem pedig a többi bejegyzés közé vegyítve. A Veszélyes játék olyannyira magával ragadott, hogy akár blogregény-formában is szívesen olvasnám ezt a történetet, persze kibővítve. Az Éjféli suttogások egy nagyon egyedi megközelítése ennek a mesének, fantasztikusan megírva. A Meghívás a pokolból egyszerűen fenomenális - imádom a szókimondóságát, az őszinteségét és a realitását. A Rohamot olvasva is lehidaltam. Sokféleképpen olvastam már blogon a pánikroham interpretációját, de a tiédnek a nyomába sem érhet egyik sem. Zseniális lett, imádom, szokás szerint! De ha legimádottabbat kéne választanom, akkor mégis az Ébredő pokol lenne az. Ez a pokolleírás talán a nem kevés aktualitása miatt is volt rám ekkora hatással.
Aztán persze ott vannak még a különféle fandomok bugyraiból származó egyperceseid is. A Drarry-s Gondoltam...-ot öröm volt olvasni, pedig ha valami, hát Harry és Draco shippelése korábban nem jutott eszébe a gyermeki énemnek soha. Hasonló a helyzet az Artezes Búcsúval is. Bevallom, az SzJg az a történet, amire még sosem gondoltam slash-potenciálként, de te még ezt is hihetően és hitelesen - sőt! - megírtad. És az még semmi, hogy hihetően és hitelesen, de minden szempontból megrendítően is! A Kingsmanes Pimasz mosolyhoz nem igazán tudok hozzászólni, ugyanis nem ismerem a Kingsmant (áss el a műveletlenségemért, de tőled "hallottam" róla először), de nagyon aranyos kis szösz lett. A Harry Potteres Egyedül olvasása közben konkrétan könnyes lett a szemem. Engem igazán nem nehéz megríkatni, mivel egy javíthatatlan bőgőmasina vagyok, de bloggerinának még csak nagyon kevés alkalommal sikerült, úgyhogy meghajlok a nagyságod előtt! A Castle on the hill-féle Honvágy az első songfic, amit valaha olvastam, de imádom, ahogy Ed Sheerant és ezt a dalt magát is. A Harry Potteres Titkolt emlék alapötlete nagyszerű. A teóriában nem tudom, hogy higgyek-e vagy ne, de a szösz mindenképpen csodálatosan lett megírva.
A karácsonyi ajándékként írt novellád, The Theory of Fandoms címen, szokás szerint egy elképesztően eredeti alapötlettel és zseniális kivitelezéssel operál. A Drunk Shipset olvasva elámultam azon, hogy milyen kevés szóval is mekkora hatást tudsz elérni. Taníts már, mester, könyörgöm! A bejegyzésbe szedett Szöszök is hihetetlenül magával ragadóak.
Írtál egy cikket is a blogra, Apa, jelentkezhetek az Aranymosásra? címen. Abszolút nem vagyok képben az Aranymosással azontúl, hogy tudok a létezéséről, úgyhogy Lucifer őrizzen attól, hogy állást foglaljak. A szarkazmust viszont mindig is imádtam, és a cikket is jól összeszedted, úgyhogy ebből a szempontból nekem nagyon tetszett. Bátran alkoss még többet a cikk-zsánerben, mert ez is nagyszerűen megy. :)
     Élménybeszámolók. Mindkettőről csak ugyanazt tudom elmondani: sosem jártam MondoConon (őszintén, a te blogod miatt szereztem tudomást a létezéséről... ne hari, burokban élek), mégis olyan jól megírtad ezeket a beszámolókat, hogy szinte úgy éreztem, ott voltam én is.
     Tagek, díjak, kihívások. Több nagyszerű tag is található a blogodon, úgyhogy ha némelyiket viszontlátod itt, ne jelents fel lopásért! xD
A Harry Potter nekem is örök kedvencem (bár azért annyira behatóan nem ismerem, mint te; csak párszor olvastam újra a könyveket, a filmeket pedig egyszer láttam, talán a legutolsót kétszer). Megihlettél, úgyhogy regisztráltam Pottermore-ra, és jelentem, Mardekáros vagyok, egy fehér csődör a patrónusom és egy vörösberkenyefa, tizenhárom hüvelykes, enyhén rugalmas, sárkányszívhúros pálca büszke tulajdonosának mondhatom magam, valamint imádtam a Harry Potter tagben adott válaszaidat. A The Tea Break Awardra adott válaszaid is érdekesek voltak.
A Disney taget vigyorogva olvastam. És egészen lehidaltam, mikor írtad, hogy nem láttad a Pocahontast. Az elsőt én sem, mert valamiért csak a második része volt meg itthon, de ez nagyon meglepett. Bevallom, szoktam viszont hallgatni az első rész soundtrackjét, amikor senki más nem hallja... xD
Imádom Ed Sheerant, imádok olvasni és imádom a tageket is, de az Ed Sheeran book tagedet pláne. Az Outlander pedig örök szerelmem, de a többi könyvvel is felkeltetted a figyelmem. A Percy Jacksont például sokan emlegetik a környezetemben, úgyhogy ha mást nem, hát azt kötelező érvénnyel el kéne már olvasnom valamikor.
Az 101-1001 kihívásban sok pontot megmosolyogtam, mert szerintem nekem is lennének hasonló pontjaim egy ilyen listán. Az Alternatív érettségi pedig az a tag (vagy kihívás, nekem egyre megy), amit már időtlen idők óta meg akarok csinálni én is, csak sosem jutok el odáig. Na majd nemsokára. És szokás szerint jófejnek tűnsz a válaszaid alapján.
     DIY-bejegyzések, ajánlók. A Halloween | Queen of Hearts & jelmez ötletek (DIY)-ben nagyon ötletes tippeket adtál, és tényleg mindegyik praktikus és olcsó, és nem utolsó sorban menő is. Nagyon tetszik a DIY-edben, hogy nemcsak beírtad a gugliba, hogy DIY, és beillesztettél pár képet azzal, hogy ezek milyen menők már, hanem el is készítetted a tippjeidet, és még képeket is mellékeltél az eredményükről.
A Westworld-ajánlódnak nagyon örültem. Annyi forrásból hallottam már a Westworldről, hogy rettenetesen fúrja az oldalamat egy ideje ez a sorozat. Ha Alt Shift X és Preston Jacobs (imádott videósaim) figyelmét is felkeltette a Westworld, gondoltam, akkor csak jó lehet. Ezért örültem meg nagyon, hogy írtál róla ajánlót. Így legalább már kábé vágom, hogy mire számítsak, ha valaha sikerül időt szakítanom a sorozat megtekintésére. (Csak másfél kilométeres sor áll előttem a megnézendő sorozatokból és filmekből és elolvasandó könyvekből...)
     Kvízek. A fandom- és az első mondatos kvíz is nagyon bejött, kár, hogy mindkettőn elvéreztem volna... (Előbbiben nem jelenik meg a kép, szerintem csekkold le.) Nagyon örülnék még ilyen kvízeknek, hogy legalább ne legyenek illúzióim a műveletlenségemről.
     Soron kívüli bejegyzések. A Lyla's - reloaded című bemutatkozásod alapján azonnal megkedveltem a stílusodat. A Tervek, Fandomok & Shippek szintén egy nagyszerű bejegyzés: jó ötlet volt összeírni a fandomokat, amikben benne vagy. Talán nekem sem ártana egy ilyen; hadd legyen mindenki előtt tiszta, mennyire vagyok kárhozott.
A Bloggerkarácsony egy nagyszerű ötlet, és szépen összeszedtétek hozzá a legfontosabb tudnivalókat. Az Összefoglalóban lévő Instagramos képek azonban nem jelennek meg.
A 2018-as Helyzetjelentést olvasva elmondhattam, hogy oké, hivatalosan is megesz az irigység, hogy te mindig ennyire összeszedett és átlátható helyzetjelentéseket tudsz írni, míg én itt bénázom folyton! :P
     Stílus. Tudom, tudom, már unod ezt a szót, de imádom a stílusodat, és kész. Ha az kell, humoros. Ha az kell, szarkasztikus. Ha az kell, megrendítő. És mindegyikből egyformán zseniális írások születnek. Tényleg piszkosul irigyellek!
     Fogalmazás. Ha legközelebb nem hiszi el nekem valaki, hogy az tud zseniálisan fogalmazni, aki rengeteget olvasott/olvas, akkor veled fogok példálózni, azt hiszem. Ordít a fogalmazásodról, hogy olvasott vagy, és annyira hiányzik ez a legtöbb bloggerinából!
     Szókincs. Épp a fent említett okból kifolyólag a szókincsed is hatalmas és választékos.
     Helyesírás. És ahogy a fogalmazásoddal meg a szókincseddel, úgy a helyesírásoddal is példálózhatok majd, ha valaki nem hiszi el nekem, hogy az tud helyesen írni, aki elég, helyesen megírt szöveget (értsd: könyvet) olvasott már életében.
Tanulság. Szerintem az idők hajnala óta nem írtam ilyen rövid és egyhangú kritikát. Máskor, még egy nagyszerű blog esetén is tudok felhozni legalább pár negatívumot és tanácsot a temérdek pozitívum mellé, de neked még az örök, minden kritika végén elszajkózott "olvass rengeteget"-tanácsot sem süthetem el, hiszen te olvasol magadtól is. Csak így tovább!

Ajánlom...
Semmiképp ne mulaszd el csekkolni ezt a fantasztikus blogot, ha Lylához és hozzám hasonlóan te is javíthatatlan fangirl vagy. A Lyla's tárt karokkal vár minden Harry Potter-, Ed Sheeran-, SzJg-, Disney- és bármilyen más rajongót egy páratlan utazásra! :)


Hát, nem is tudom, mit mondhatnék írhatnék. Bizonyára valami tartalmasabb és hosszabb kritikára számítottál, és nincs mentségem, tényleg nem volt mibe belekötnöm, és az ilyesmi szó szerint megbénít.
Az egyetlen, az igazi, a legkegyetlenebb, legromlottabb, legjavíthatatlanabb, legreménytelenebb, legőrültebb, legégetnivalóbb Nessa randalírozott; további szép estét mindenkinek! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése