2016. január 8., péntek

Gab blogja

Kezd nagyon fájni, hogy minden kritikám elején ugyanazt kell mondanom, de szokás szerint nagyon sajnálom a rengeteg várakoztatást. Szeretném a verseny zsűris eredményeinek megírása előtt letudni ezt és a másik várólistás kritikát, mert azért ti mégiscsak előrébb álltok a fontossági listán, mint a blogverseny (szerintem) (nem sértés senkire nézve). Nna, Gab C. 2015. december 22-én rendelt kritikát az Utca c. blogjáról, amit csak ma, 2016. január 8-án volt időm elolvasni és hozzáfogni a kritikához. Így belegondolva ez nem is olyan hosszú időintervallum, mint gondoltam (általában hónapok telnek el a kritika rendelése és a közzététele között, haha), szóval még gyors is voltam, ha úgy vesszük. :3 De tudom, hogy a kis pofázásomat soha senki nem olvassa el, úgyhogy lássuk a kritikát!

Szerzője: Gab C.

A kinézet
1. A fejléc. Nekem igazán tetszik. Minden gyönyörű rajta, egyedül az bökte a szemem, hogy a bal felső sarokban az F. Domcsi (a fejléc készítője) felirat majdnem annyira feltűnő, mint a cím, de az nem a te hibád. Egyébként semmi kivetnivaló a fejlécben, szóval nem is ragozom tovább. (6/5)
2. A háttér. Nagyon tetszik, hogy milyen jól el van találva az, hogy a fejléc egy részének árnyalatában pompázik. Tökéletes. (2/2)
3. A bejegyzések és modulok háttere. A fehér szerintem pont jól illik a fejléc és a háttér harmóniájához. (2/2)
4. A betűszín, betűtípus. A szín, nem meglepően, szintén klappol a fejléc árnyalataihoz. A típus pedig, bár egyszerű, nagyszerű. (3/3)
5. A modulok. A fülszövegnek én a helyedben adnék valami kevésbé illúzióromboló címet, mondjuk azt, hogy 'A történetről', vagy akármi. Az ismertetőben a blog zárásával kapcsolatban az, hogy "nincs naptárra írva", sokkal jobban hangzana úgy, hogy "nem tervezett", vagy bármi, csak ez ne legyen. És lehet, hogy én maradtam le valamiről, de mit jelent az, hogy "testvéri blog"? Az oldalakat sürgősen tedd át a bejegyzések betűtípusával egyező színűre, mert a világoskék szúrja a szemem, nem illik az összképbe. Máshoz nincs hozzáfűznivalóm. (12/9)
6. Ötletesség, egyediség + könyvborító, stb. A kurzort jópofának szántad, de engem mindig is zavartak a nagy, csicsás kurzorok (főleg, hogy a végtelenség-jel nem is igazán passzol a történetedhez annak jelenlegi állapotában). Feltűnt, hogy a pipákat angolul írtad meg, amit szerintem írj át magyarra, mert 1. a blogod címe magyar; ha angol lenne, elvárnám az angol egységességet, de nem az és 2. bár lassan már a csapból is angolul folyik a víz, nem biztos, hogy minden olvasód tudja, mit jelent a continue, ezért nem klikkelik be, hogy érdekli őket a folytatás, mert nem is értik a kérdést. Hasonló a helyzet az oldalak címeivel - miért lettek angolul? Tudom, hogy a 'contest' különlegesebben hangzik, mint az, hogy 'versenyek', de... á, hagyjuk. A könyvborítód szerintem túl rózsaszín ahhoz képest, hogy mi a blogod témája (vagy csak a rózsaszín-utálat beszél belőlem, nem tudom). (5/1)
7. Az összhatás. A blogod kellemes, megnyugtató színekben pompázik, jó érzés nézelődni. De a világoskék betűket mindenképp tüntesd el, mert tényleg kilógnak a lila és fehér erdőből. És a nagy kurzor is rombol rajta egy kicsit, de ez részletkérdés. (5/4)

A kinézet összesen: 35/26 Pár apró változtatás kell csak! ;)


A tartalom
1. A cím. Eddig nem sikerült rájönnöm, hogyan kapcsolódik a történethez, de, gondolom és remélem, erre a későbbiekben fény derül. Mert egyébként jó, ütős cím szerintem; csak legyen értelme, jelentősége, és máris rendben lesz. (6/5)
2. A fülszöveg. Nem szokványos, egyedi, figyelemfelkeltő, érdekes. Csupán két apróbb hibára figyeltem fel benne: Hamarosan betölti a 18. életévét, amikor is amikoris "kiszabadul" az Otthon fogságából. De előtte egy olyan család fogadja örökbe, ahol megmutatják neki, hogy milyen egy boldog család. Csak ennyi, és tényleg tökéletes lesz. (5/4)
3. Az oldalak. Jól megoldottad a karakteres oldalt, az egyetlen zavaró dolog, hogy mindenkinek odaírtad a nevébe, hogy a való életben kicsoda - ennek semmi köze a történethez (azonkívül Lucy Hale-t és a 5SOS-t mindenki ismeri, szóval még fölösleges is), szerintem töröld ki belőle. A fejezetekhez még elfelejtetted belinkelni a 6.-at, tedd meg. Nem értettem, miért kell külön oldal a karácsonyi különkiadásnak, mikor azt a fejezeteknél is belinkelted. A többi rendben. (4/2)
4. A prológus. A hossza rendben van, a kép az elején szép. De az a hibája, hogy nem zárul érdekesen, nem ösztökél rá, hogy elolvassam a folytatást. Kellett volna valami csavar a végére. Azonkívül helyesírásilag sincs vele minden rendben, pirossal látod a hibákat: Ledobtam magam a kényelmes kanapéra, és bekapcsoltam a TV-t. A kanapé sokkal kényelmesebb volt, mint a padló!. Kerestem egy zenecsatornát, és hallgattam azt, ami éppen szólt. Sajnos, nem tudtam sokáig zenét hallgatni szóismétlés, írd át valami olyasmire, hogy "ezt művelni", mivel John, és Dave összeveszett egy játékautón. Ebből le lehetett vonni a következtetést: túl üvöltötték túlüvöltötték a TV-t. Dave erősen ütögette John-t, és ezt onnan tudom, hogy, amikor próbáltam őket szétszedni, párszor én is kaptam egy-két öklöst. Hoztam a kabátjukat, és a cipőjüket, amiket azonnal felvettek. Én is felvettem a fekete dzsekimet, és a fekete cipőmet. A parkban hagytam őket játszani, én pedig egy padról figyeltem őket. (5/1)
5. A történet. Alapvetően érdekes, az alapötlet egyedi, nagyon tetszik, hogy végre nem egy olyan árváról szól, aki embert is ölne, csak fogadják már örökbe. A kivitelezéssel sincs semmi különösebb probléma, mindig történik valami újdonság, érdekes, néhol kellően vicces a sztori. Csak bizonyos pontokon kidolgozatlannak érzem, mert például semmi különösebbet nem tudunk meg az életről az Otthonban, pedig engem érdekelne. Egy helyen feltűnt, hogy ahelyett, hogy beleírtad volna a sztoriba, hogy "Este ez meg ez...", csillagozva megjelölted, hogy este. Fölösleges. A *2 héttel később*-et még értem, de az estét tényleg csak bele kéne írni az első mondatba. A fejezetekben elhelyezett képek és gifek általában tetszenek, de a 4. fejezetből szerintem vedd ki a képet Victorról, egyrészt azért, mert az előző kép még csak három bekezdésnyire volt, másrészt azért, mert, ha nem szerepel annyit, hogy bekerüljön a karakteres oldalra, akkor nem is érdekel senkit, hogy néz ki. Alapötlet: (10/10) Kivitelezés: (10/7)
6. Leírások, párbeszédek, a karakterek. Nem emlékszem, hogy olvastam volna-e benne egyetlen rendes leírást is a hat fejezet alatt, amin szerencsére még van időd javítani. A párbeszédek tetszenek, főleg Nyla frappáns visszaszólásai. A karakterekről hat fejezet után nem tudok sokat mondani, de azt bizton állíthatom, hogy igazából nem sok minden derül ki Nyláról azon kívül, ami már a fülszövegből is kiderült róla, és ez nem jó. Kell neki egy önálló jellem, nem elég róla annyit tudni, hogy nem akar nevelőszülőket, mert szabad akar lenni. Tényleg! Beleírhatnád mondjuk, hogy mégis mi a francot akar kezdeni azzal a fene nagy szabadságával, ha betölti a tizennyolcat. Egyáltalán, miből akar megélni? Nincs álma arról, hogy mi szeretne lenni, mit akar az élettől? (15/6)
7. Stílus, fogalmazás. Feltűnt, hogy helyenként felkiáltójelet teszel kijelentőmondatok végére. Nem írok rá példát, nyisd meg a fejezeteidet, Ctrl+A, Ctrl+F, !, és te is látod. Más stílusbeli hibát én nem láttam. Egyébként meg szépen fogalmazol. (5/4)
8. A helyesírás, szókincs. A szókincsed nem kifejezetten bő, de nem is mondhatom, hogy hiányos, mindenesetre olvass el pár regényt (az SzjG-t és az Alkonyatot felejtsd el, ha esetleg azokra gondoltál, azok nem regények, hanem fekélyek), amikor ráérsz, az sosem árt. Helyesírás terén leginkább a vesszőkkel és az igekötős igékkel vannak problémáid, de nem akarom őket egyesével kiírogatni, mert tapasztalat, hogy, ha meg is teszem, akkor sem biztos, hogy kijavítják őket. Ha te kijavítanád, akkor szólj, leírom őket, vagy bétázlak, amíg átjavítom azt a pár fejezetet. (De csak addig, mert tényleg túl sokat vállaltam már magamra így is.) (5/3)
9. Hitelesség, történetvezetés. A történetvezetéssel az a problémám, hogy a fejezetek (köztük a prológus) végére sosem írsz olyan csattanót vagy fordulatot, ami miatt az olvasó automatikusan a folytatásra kattintana vagy követelné azt. És ez hatalmas probléma, egy regényben például ugyanúgy, mint egy blog esetében - hogy várhatod el az olvasótól, hogy továbblapozzon, ha nem adsz neki okot rá? Szóval mostantól igyekezz a fejezetek végére tartogatni valami érdekes eseményt, amit esetleg félbehagysz, ezzel felcsigázva az olvasóidat! (5/2)
10. Ötletesség, egyediség + trailer, függelék, stb. Feltétlenül egyedi a fülszöveg és az alapötlet, ami nem kis szó. A cím is lehet az, ha fényt derítesz rá, miért van köze a történethez. (5/5)

A tartalom összesen: 75/49 Sok múlik a kidolgozáson! ;)


Ajánlom...
A 5 Seconds of Summer rajongóinak feltétlenül, és azoknak is, akik szeretnék magukat beleképzelni egy árva, makacs, lázadó lány életébe, akire talán végre rátalál valami vagy valaki, ami vagy aki miatt teljesen átértékeli az életét és átírja a világképét.

A kritika száz százalékig építő szándékkal íródott, ha mégis megbántottalak valamivel, az nem volt szándékos, és írj, hogy megbeszéljük! :) Ez most egy ilyen rövid kritika lett a megszokotthoz képest, de remélem, nem bánod. Szerettelek volna meglepni vele minél előbb. :)
xx Nessa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése