A
megfelelő bekezdéstördelés használata nem csupán arról szól, hogy
engedelmeskedsz-e valami önkényes szabálynak, amit dohos tudósok találtak
ki valahol. Bekezdéstördelés – avagy az írott mű darabkái közötti
szünetek – nélkül a potenciális olvasók egy impozáns szövegfallal
találják majd szembe magukat, aminek a legtöbben nem is vágnak neki. Mi
több, ha elveszítik a fókuszukat az oldalon, mondjuk mert akármilyen okból
félre kell nézniük, vagy épp csak a szemük vándorol, ahogy haladnak,
sokkal nehezebb megtalálni és ott folytatni, ahol abbahagyták. Azonkívül
a legtöbb ember egyszerűen nem tud eléggé koncentrálni vagy nem elég
türelmes ahhoz, hogy megpróbáljon végigolvasni egyszeri nekifutásra egy
megabekezdést.
Ennélfogva a történeted kezelhető darabkákra tördelése rendkívül fontos, ha meg akarod tartani az olvasóidat. Íme, hogyan csináld.
Kezdj új bekezdést, valahányszor valaki más kezd beszélni!
Ez elég magától értetődő. Bekezdésenként nem több, mint egy beszélő. Ha egy
olyan chatben vagy, ami nem enged több bekezdéses üzeneteket, odaírhatsz
valamit – pl. "(még folytatom)" – az üzeneted végére, hogy jelezd, még
nem végeztél.
Kezdj új bekezdést, valahányszor idő- és/vagy helyugrás történik!
És kezdd ezeket a bekezdéseket valami olyannal, amitől lesz valami fogalmunk, hogy mikor és/vagy hol vagyunk. Például:
- Öt órával később fejeztem be a ház kitakarítását.
- A Naverro-ház egy nagy domb tetején állt.
- Félórás volt az autóút a színházig.
- Még negyedikben annyi, az űrrel kapcsolatos cuccot gyűjtöttem össze, amennyit csak tudtam.
(Így sosem szükséges olyasmiket használni, mint a
**VISSZAEMLÉKEZÉS**, *HELYVÁLTOZTATÁS* vagy ~~~IDŐUGRÁS~~~. Mivel az
efféle bejelentések űrt képeznek, ezáltal mind a hangulatot, mind a
belemerülést megszakítják; kerüld el őket!)
Kezdj új bekezdést, valahányszor a téma vagy a tárgy megváltozik!
Például,
ha egy ház alaprajzát elemezted, és a házban minden szoba önmagában is
egy külön téma, tegyél bekezdéstörést minden szoba közé, valahogy így:
A
tágas konyha falai rózsaszínre voltak festve, a padlót pedig
halványkék, zöld és sárga csempék fedték. A világos fapultok és a
konyhasziget tetején fehér gránit, ami felett réz vízforraló függött egy
állványról. Az ablak felett egy függönytartó lógott, rajta
pasztellrózsaszín, cseresznyemintás függöny.
A
nappalinak sötétzöld padlószőnyege és sötét faburkolatú, sárgásbarna
falai voltak. Egy fakeretes kanapé barna párnákkal egy durva, színes
kövekből készült tűzhellyel szemben állt, és egy szarvasagancsokból
készült csillár csüngött a plafonról. Egy rendetlen halom otthoni és
egyéb témájú magazin feküdt a durva fa dohányzóasztalon.
A
fő hálószoba a nappalihoz nagyon hasonló jellegű volt, egy régi stílusú
paplannal leterített, durva faággyal. Levélmintás függönyök fedték a
nagy ablakokat, amik a hátsó udvarra néztek, azon túl pedig a tóra.
De
ha az a szándékod, hogy egy rövid összbenyomást adj a házról magáról,
és a részletes leírás az adott pillanatban annyira nem szükséges,
írhatod egy bekezdésbe is, mondjuk így:
A
konyha tágas és világos volt, és levegős színekben pompázott; a nappali
földes, falusias hangulatú kinézettel bírt, a fő hálószoba stílusa
pedig a nappaliéval egyezett meg.
(Persze
az ember alaposabban részletezi a szobákat, amikor és ha a konkrét
részletek fontosabbá válnak a történet szempontjából!)
Szóval ennyi.
Kezdj új bekezdést, valahányszor valaki más kezd beszélni, valahányszor
az idő és/vagy a helyszín megváltozik és valahányszor a téma vagy a
tárgy megváltozik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése