2018. július 4., szerda

A karaktered hibái, gyengeségei és mozgatórugói

Időtlen idők (magyarul 2017. november 4.) óta nem jelentkeztem Springhole-os cikkfordítással, ami egy tarthatatlan állapot volt már. Szóval ma csak két, viszonylag rövid, de annál hasznosabb cikket hoztam el nektek. Az első az On Giving Your Characters Flaws & Weaknesses, avagy Hogyan adj a karaktereidnek hibákat & gyengeségeket, a második pedig a Core Drives: What They Are, And Why Your Characters Need Them, magyarul Mozgatórugók: mik ezek és miért van szüksége rájuk a karaktereidnek. Legyen úgy!
Hogyan adj a karaktereidnek hibákat & gyengeségeket

Manapság eléggé köztudott, hogy egy rétegelt, nem túlzásba vitt karakter megteremtésének egy részéhez hozzátartozik az is, hogy ellásuk azt a karaktert hibákkal és gyengeségekkel. Azonban sokaknak még mindig nem világos ennek a hogyanja.
Túl sokan azért adnak hibákat és gyengeségeket a karaktereiknek, hogy pontokat szerezzenek, amivel kivásárolhatnak "menő" dolgokat, úgy mint tehetségeket, képességeket és erőket. Például a kiváló biokémikusnak rákallergiát és házsártos jellemet adnak, hogy ezzel lényegében "kiérdemeljék" a jogot, hogy a gondolatolvasás képességével is ellássák a karaktert. De a hibáknak és a gyengeségeknek nem így kéne működniük, és ha így kezeled őket, akkor az valószínűleg visszafelé fog elsülni.

A hibák és a gyengeségek csak akkor számítanak, ha megnehezítik a főhősnek, hogy felismerje a céljait és az ambícióit. A ragyogó elméjű biokémikusunknak egy házsártos jellem és a rákallergia nem fog hibáknak és gyengeségeknek számítani, hacsak nem teremtenek tényleges problémákat a karakter számára. Talán ez a házsártos viselkedés azt eredményezte, hogy elveszített egy szerződést, amivel megvalósíthatott volna egy tervet, aminek a befejezését már évek óta várta. Talán a rákallergia eredményeképp kórházba kellett mennie, és ezért lemaradt egy áttörésről. (Ezért van az, hogy Bella Swan kétbalkezessége nem számít hibának - a csajnak a kisujját sem kell mozdítania, hogy Edward előtt az ügyetlensége ellenére is jó színben tűnjön fel; valójában épp az ellenkezője történik: Edward megnyerőnek találja a kétbalkezességét.)
Azt is meg kell említeni, hogy a különféle hibák számos úton-módon képesek potenciálisan megutáltatni az emberekkel egy karaktert, és ha a karakterednek pont szimpatikusnak kéne lennie, akkor ezt is figyelembe kell venned.
Először is, ha a karaktered "hibái" egyáltalán nem okoznak neki problémákat vagy nincsenek következményeik a karaktered számára, pedig kéne nekik (vegyünk példának egy indulatos karaktert, aki gyakran üvöltözik másokkal, mégsem dühít fel, bánt meg vagy üldöz el magától igazán senkit, aki számít neki, vagy sosem kap fegyelmezést, amikor mások kapnának), akkor az olvasók a történetet valószerűtlennek, a karaktert pedig az író által elkényeztetettnek fogják találni.
Másodszor, ha a karakterednek nincsenek olyan jellemvonásai, amikkel az olvasók szimpatizálhatnak, együttérezhetnek, esetleg vonzónak vagy csodálatra méltónak találhatnak valamilyen formában, akkor egyszerűen visszataszítónak fogják tartani a karakteredet. A hibák lehetnek szimpatikusak - szinte mindenki, aki valaha is dolgozott ügyfélszolgálatosként, szimpátiát fog érezni egy karakter iránt, aki elveszíti a türelmét egy fontoskodó ügyfél miatt, akinek a jogai emlegetése a komplexusa. Ellenben valaki, aki nem tud azonosulni a karakter arra tett kísérletével, hogy nyugodt tudjon maradni, miközben olyasvalakivel üzletel, akinek láthatóan semmi nem jó, valószínűleg nem lesz eképpen megérintve. Másrészről, ha a karakter más, pozitívabb tulajdonságokat is mutat, mint például a humort, a gondoskodást vagy a szenvedélyt egy jó ügy iránt, akkor még azok az olvasók is tudnak okokat találni annak a karakternek a kedvelésére, akik ezzel az adott hibával nem tudnak szimpatizálni.

De óvakodj: ha a hiba kellően visszataszító és lehetetlen figyelmen kívül hagyni, akkor talán nem számít, milyen más, pozitív vonásai vannak amúgy a karakternek. Például, ha valaki szórakozásból igazán sértő módon kínoz másokat (különösen olyanokat, akik maguk semmi különösebben borzalmasat nem tettek), vagy komolyan bánt másokat jelentéktelen sérelmek miatt, és ebben semmi rosszat nem lát, vagy szerfelett bigott vagy förtelmes véleménnyel van egy bizonyos népcsoportról, akkor talán nem fog számítani, hány jó vagy csodálatra méltó tulajdonsága van egyébként. Ha ilyen karaktered van, akkor vagy annak a ténynek a tudatában menj tovább, hogy a karaktered valószínűleg nem épp szimpatikus, és eszerint is írd meg, vagy pedig írd át/fejleszd a karakteredet, hogy ezek a hibák ne legyenek ilyen súlyosak.

Ne feledd: Az egyik legrosszabb dolog, amit tehetsz, az az, ha kifogásokat keresel a karaktered hibáira, különösen, ha ezekkel a hibákkal bánt másokat. Egy dolog megmagyarázni őket vagy megmutatni, hogy valamilyen múltban elszenvedett nehézség vagy sérelem eredményei, de ha a karaktered meggondolatlan és vakmerő viselkedése, ami azért van, mert az apja gyerekkorában nem gondoskodott róla, azt eredményezi, hogy felnőttként megsérülnek vagy meghalnak miatta emberek, akkor ne várd a közönségedtől, hogy szemet hunyjanak felette és megbocsássanak a karakternek csak azért, mert Apuci csúnyán bánt vele! Hasonlóképp, ha a karaktered azért sebesít vagy öl meg másokat, mert egy irányíthatatlan, veszélyes szupererő birtokosa, akkor a tény, hogy a karakterednek nem állt szándékában bántani senkit, nem használható kifogásként arra, hogy a karaktered szabadon barangoljon emberlakta területeken. Mert egy emberlakta területen barangolni, teljes tudatában annak, hogy valaki megsérülhet vagy meghalhat, ha az illető ereje kitör, bűnösen hanyag magatartás lenne, és ha valaki tényleg meghalna, akkor a karakter vétkes lenne hanyagságból elkövetett emberölésben.

Illetve, bármilyen jellemvonás, ami nehézséget okozhat a karakterednek vagy bajba sodorhatja, potenciális hiba. A hibák és a gyengeségek nem feltétlenül eredendően negatív tulajdonságokat jelentenek. Még "jó" tulajdonságokban is gyökerezhetnek - végtére is, a túl sok jó nagyon is rossz tud lenni. Talán a karaktered töretlen hűsége a barátai iránt arra viszi rá, hogy lopjon egy szűkölködő embertől csak azért, mert egy barát azt állította, hogy pénzre van szüksége. Talán a karaktered "erős igazságérzete" vitte rá arra őt, hogy önjelölt igazságtevővé váljon valakivel, aki annyira azért nem is volt rossz, sőt, talán ártatlan volt. Talán a karaktered olyan keményen dolgozik, hogy mindenkit boldoggá tegyen, hogy végül senkit nem tesz boldoggá, és közben agyon is hajszolja magát.

Úgyhogy összegzésképpen: A hibák és a gyengeségek csak akkor számítanak, ha tényleg a karaktered ellen dolgoznak, és őszintén megnehezítik az életét; illetve bármilyen jellemvonás vagy jellegzetesség, ami a karaktered ellen dolgozik, potenciális hiba vagy gyengeség. Soha ne keress kifogásokat a karaktered hibáira, ha azok miatt bántanak másokat, és légy tudatában, hogy ha a karaktered hibái bántanak másokat, mégsem következik be soha semmilyen őszinte változás a viselkedésében, akkor a karaktered azt kockáztatja, hogy nagyon gyorsan unszimpatikus alakká fog válni.
Mozgatórugók: mik ezek és miért van szüksége rájuk a karaktereidnek

A mozgatórugók olyasmik, amik minden általad írt karakternek hasznára válnak - főszereplőknek, mellékszereplőknek, főhősöknek, antihősöknek, hősöknek, gonosztevőknek, szárnysegédeknek: mindenkinek. Ezenkívül neked is hasznodra válnak, íróként! Szóval vessünk is egy pillantást arra, mik a mozgatórugók, hogy működnek, és hogy pontosan hogyan segítenek mind a karaktereidnek, mind neked!

Mi az a mozgatórugó, és mit csinál
Ebben a kontextusban egy mozgatórugó egy hozzáállás, érték vagy hit, ami egy karakter sok sarkalatos döntését irányítja, és miatta viselkedik a karakter egy adott módon adott szituációkban. Amerika Kapitány a.k.a. Steve Rogers a Marvel-moziuniverzumban jó példája annak, hogyan is működik ez - az Amerika Kapitány: Az első bosszúálló-ban azt mondja, ő "nem bírja a tahókat". Más szavakkal gyűlöli a befolyásos emberek gondolatát, akik kedvükre főnökösködnek és bántanak kevésbé befolyásos embereket. Ez a hozzáállás vezérli őt, amikor minden toborzóállomáson megpróbál beállni a seregbe, amit csak talál, és fáradhatatlanul küzd a gazemberekkel a filmsorozaton keresztül.
A jó mozgatórugók lökik előre a karaktereket, hogy tartsák valahogy mozgásban a cselekményt, vagy nyújtsanak bepillantást nekünk abba, miért annyira eltökéltek abban, amit épp csinálnak. Különösen jó a mozgatórugó, ha a karakter épp olyasmit tesz vagy tett valaha, ami sok áldozatot vagy odaadást követel. Végtére is - az emberek jellemzően nem szokták pusztán azért fogni magukat és önként jelentkezni híresen veszélyes állásokra, amik évekre elszakítják őket a családjuktól, mert valaki felajánlotta nekik, sem nem fognak órákig tanulni egy nehéz és bonyolult tárgyat csak azért, mert épp semmi jó nincs a tévében. Általában emögött ennél több áll - és a mozgatórugók azok az "ennél több".
És persze a karaktereknek számos mozgatórugója is lehet. A legtöbb karakternek körülbelül kettő vagy három jó számnak tűnik. Ez pont elég sokrétűséget és mélységet kölcsönöz nekik ahhoz, hogy valódinak tűnjenek. Ennél tovább valószínűleg nem kéne menned (és talán nem is akarhatsz, ha el szeretnéd kerülni a karaktereid túlbonyolítását).

Példák a mozgatórugókra és arra, hogyan működnek
A mozgatórugók mindenféle alakot és formát ölthetnek. Kapcsolódhatnak félelemhez, szégyenhez vagy bűntudathoz; kapcsolódhatnak boldogságérzethez vagy kiteljesedéshez. Kötődhetnek valamilyen átélt tragédiához vagy nehézséghez, esetleg valamihez, amiről az illető megtanulta, hogy tartsa nagy becsben. Íme pár példa, hogyan is nézhetnek ki a mozgatórugók:
  • "Nagy hibát követtem el, és jóvá kell tennem. Elgondolhatatlanul helytelen lenne másként tenni. Borzalmas ember lennék, ha nem próbálnám meg."
  • "Tudnom kell, miért történt velem ez meg az. Sokkal jobban érezném magam, ha tudnám."
  • "Bármibe vágom a fejszémet, a legjobbat kell kihoznom magamból! Ennél bármivel kevesebb lustaság volna - és az elfogadhatatlan!"
  • Odakint emberek sérülnek meg, és nem helyes tétlenkedni - nem, ha tehetek is valamit!"
  • Hogy mi a baj a világgal? Ez meg az. Ha valaki tenne valamit ezzel meg azzal kapcsolatban, a világ egy sokkal jobb hely lenne."
  • "Az élet lényege, hogy úgy érezd jól magad, ahogy tudod, és megtaláld a szépséget minden pillanatban, amiben csak lehet."
  • "Ezt meg azt tenni annyira boldoggá tesz! Valami érdemlegeset csinálok olyankor."
  • "Tennem kell valamit, hogy az emberek kedveljenek! Ha ezt meg azt teszem, jobban fognak kedvelni."
  • "Ezt meg azt tenni helytelen. Nem fogom ezt meg azt tenni."
  • "Azok, akik ezt meg azt csinálják, a létező legrosszabbak. Nem fogom támogatni, sem dolgozni azokkal, akik bűnösek ebben meg abban."
  • "Muszáj gondoskodnom a szeretteimről, nem számít, mibe kerül."
  • "Bármibe kerül túlélni és megélni, azt fogom tenni."
  • "Semminek nincs értelme. Meg kell találnom az igazságot, hogy értelmet adhassak az egésznek."
  • "Ha másért nem is, ezért meg azért megéri küzdeni - úgyhogy így is fogok tenni."
  • "Senki nem érdemli, hogy ezen meg azon menjen keresztül. Mindent meg fogok tenni, amit tudok, hogy senki másnak ne kelljen."
  • "Muszáj ezt meg azt tennem, mert másként cselekedni elképzelhetetlenül szégyenletes lenne."
  • "Bár lenne célom az életben! Találnom kell egy célt!"
Azt is ki kell hangsúlyozni, hogy a mozgatórugók végső soron inkább érzelmi, mintsem racionális alapokon nyugszanak. A karakter, aki valami nagyon rosszat követett el, mélységes szégyent és bűntudatot érez a történtek miatt, és még több szégyent és bűntudatot a gondolattól, hogy nem próbálja meg helyrehozni a dolgokat. A karakter, akinek muszáj tennie valamit, hogy kedveljék, mélységesen fél és aggódik a gondolat miatt, hogy nem kedvelik. Néhány mozgatórugó talán racionális reakció érzelmektől fűtött helyzetekre - a személy, aki abban hisz, hogy minden pillanatban örömet és szépséget kell találnia, valószínűleg tudatosan eldöntötte, hogy jól érezni magát jobb, mint rosszul, és elfogadta ezt a filozófiát, hogy előbbit megkönnyítse.
Ezenkívül: ugyanaz a mozgatórugó, ami egyik karaktert hősies viselkedésre készteti, egy másikat aljasságra késztetheti, és vice versa. Minden attól függ, hogy az adott karakter hogyan éli meg az adott mozgatórugót.
A mozgatórugók pedig változnak is. Például egy karakter, aki meg akarta tudni a rejtélyt valami mögött, többé már nem motivált ettől a mozgatórugótól, ha már megoldódott a rejtély. Egy ilyen karakter idővel kialakíthat egy új szenvedélyt vagy célt, hogy helyettesítse a régit, és ebből új mozgatórugó válik.

Ahogyan neked és a karaktereidnek hasznotokra válhatnak a mozgatórugók
A mozgatórugók segítenek úgy általában érdekesebbé tenni a karaktereidet és segítenek megakadályozni, hogy hamisnak érződjenek. Azok a karakterek, akik egy mélységes meggyőződés vagy vágy miatt tesznek valamit, sokkal lebilincselőbbek, mint azok, akik csak fogják magukat és tesznek valamit (vagy már tettek valamit) Csak Azért, Mert A Cselekményhez Kell. Plusz a mozgatórugó nélküli karakterek hajlamosak báboknak tűnni, akik csak azért léteznek, hogy a cselekményt szolgálják, így nehezen lehet hozzájuk igazán kötődni érzelmileg, és/vagy valótlannak vagy erőltetettnek érződhetnek.
Segítenek a karaktereidnek következetesnek maradni. Amikor már leszögezted, mi kell, hogy a karaktered cselekvésre szánja el magát, vagy az okokat, hogy miért viselkednek úgy, ahogy, és biztosra mész, hogy a karakterek drámai cselekvései vagy reakciói mindig valahogy ehhez igazodjanak, akkor kevésbé valószínű, hogy random vagy erőltetett cselekvésű karakterekkel végzed.
Segítenek pontosan kivehetően tartani a karaktereidet. Amikor különböző mozgatórugókkal vezérled a karaktereidet, csökkented az esélyt arra, hogy szinte azonos viselkedési mintákat kövessenek.
Megkönnyítik a drámai forgatókönyvek megteremtését. Számba veheted a karaktereid mozgatórugóit és felteheted magadnak a kérdést: hogyan csikarhatsz ki belőlük egy érdekes forgatókönyvet? Miféle dolgok sértik egy adott karakter mozgatórugóját olyannyira, hogy a karaktert cselekvésre bírják? Mi van, ha ennek a karakternek a cselekedetei túl messzire mennek? Mivel lehetne elérni, hogy ez a karakter a mozgatórugóját megtagadva cselekedjen? Mibe fájna rávenni ezt a karaktert, hogy megkérdőjelezze vagy újraértékelje a mozgatórugóját? És mi van, ha ennek a karakternek együtt kell dolgoznia valakivel, akinek a mozgatórugója ellentétben áll az övével? Mi van, ha egy olyan szituáció lép fel, ami egy karakter mozgatórugóit konfliktusba keveri egymással?
Megkönnyítik a karaktereid beillesztését más felállásokba. Azzal, hogy kiötlöd a karaktereid mozgatórugóit, létfontosságú aspektusait ötlöd ki a személyiségüknek és az identitásuknak. Amikor megkérdezed magadtól, hogy hogyan állnának helyt ezek a karakterek ezekkel a (vagy hasonló) mozgatórugókkal más univerzumokban, akkor az alternatív háttértörténeteik gyakorlatilag megírják magukat.

Összefoglalva!
  • Egy mozgatórugó egy hozzáállás, érték vagy hit, ami a karaktered cselekvéseit és reakcióinak nagy részét irányítják. A jó mozgatórugók lökik előre a cselekményt vagy kapcsolódnak hozzá valamilyen formában. Nem olyasmik, amiket egyszer vagy kétszer szóba hozunk, aztán soha többé nem látjuk vagy hallunk felőle, épp ellenkezőleg: állandósult ösztönzések lesznek egy karakter cselekedetei, különösen a drámaiak mögött.
  • Nagyjából bármi lehet mozgatórugó. Ezenkívül a mozgatórugók végső soron érzelmeken nyugszanak, nem pedig racionalitáson - bár lehetnek racionális reakciók érzelmi ügyekre.
  • Előnye annak, ha mozgatórugókkal látod el a karaktereidet, többek között az, hogy valószerűbbé, érdekesebbé teszik a karaktereidet, következetesek és megkülönböztethetőek maradnak tőlük, ezzel megkönnyítve, hogy drámai forgatókönyveket írj nekik és átilleszd őket egyik felállásból a másikba.
Nos, remélem, hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést. Ha igen, akkor arra kérlek, jelezzétek valamilyen, akármilyen formában, mert minden egyes visszajelzés jól esik, és nem kicsit motivál, hogy folytassam, amit csinálok! :)
Az egyetlen, az igazi, a legkegyetlenebb, legromlottabb, legjavíthatatlanabb, legreménytelenebb, legőrültebb, legégetnivalóbb Nessa randalírozott; legyetek jobbak, mint Nessa! xx

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nem sűrűn olvasok végig egy bejegyzést az elejétől a végéig, de ezt muszáj volt. Csak úgy "ittam a szavaidat" és nagyon hasznosnak találtam. Végre valaki, aki nem csak azt mondja, hogy adj hibákat a karaktereknek, hanem azt is elmondja, hogy miért és hogyan.
    Hatalmas tisztelet, és szívesen olvasnék hasonló bejegyzéseket. Én általában a helyszín bemutatásával vagyok gondba, ugyanis nem tudom, mi az ami érdektelen, mi az amit fontos lenne. Erről szívesen olvasnék tőled. :)

    Nagyon jó, amit csinálsz, összeszedett és teljesen érthetően fogalmazod meg, nem túl sok és nem is túl kevés információval megtöltve. Így tovább!

    Hatalmas nagy ölelés és csók: Rowena

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Rowena!
      Nagyon örülök, hogy elolvastad és hogy írtál is! :)
      Köszönöm szépen a dicséretet, de sajnos csak a fordítás az én érdemem, a cikk a zseniális Springhole agyszüleménye. :)
      Meglátom, mit tehetek ez ügyben; ha én magamtól nem is vagyok elég, hogy írjak egy cikket erről a témáról, majd felrázom a szerkesztőtársamat, Annát :D

      Még egyszer nagyon szépen köszönöm a visszajelzést, feldobtad a napom! :3

      Ölel: Nessa

      Törlés